17 augusti 2008

Skilda världar...

Jag inte är mitt liv lika dramatiskt som serien som gick för ganska många år sedan men jag lever ändå i lite skilda världar.
För 1 timma sedan var det full rulle här med 5 personer i hushållet med allt vad det innebär. Diskussioner, lek, matlagning, fotbolls spelande...
Nu sitter jag själv med L här hemma då dom äldre barnen har åkt hem till sin mamma och A har åkt och jobbat.
Det blir nästan otäckt tyst!

Hade en diskussion idag vid middagsbordet då dom äldre barnen undrade varför L skulle döpas. (Varken dom eller deras far är döpta)
Storebror tyckte att det var onödigt, "han heter ju redan Lucas"
A gjorde ett försök att förklara dopet. "Man döps in i den kristna tron, vet ni vad kristen tro betyder?"
Storebror: "Japp, det vet jag men då vill jag inte höra nå mer för det har med Gud att göra"
A fortsatte: "Om man döps så kommer man till himlen när man dör"
Storebror: Men... vars kommer vi då?
A: "Hm... ni kommer också till himlen"
Storebror: "Men.. varför döps man då?"
A: "Fråga mamma"

En annan händelse som utspelade sig var när storasyster kom in från köket och frågade mig:
Vad är det för skillnad på Chef och Kock på engelska?
Jag: "Kock heter Chef på engelska
Storasyster : "Men vad betyder Kock på engelska då"

Till saken hör att Storasyster i själva verket oftast vet svaret på såna här frågor men vill gärna höra det från oss vuxna. Och av någon anledning skickas dom frågorna oftast vidare från deras far till mig.
Och det kanske är bäst med tanke på att dom enligt deras far är köpta på Ikea när sonen frågade hur dom kom till.

2 kommentarer:

Catta sa...

*gapskrattar* Du är helt underbar, ingen slår dig med din träffsäkra humor i mina ögon! Jag ser tol din min framför mig när jag läser... Kul att du startat en ny blogg, jag har precis hittat hit men kommer garanterat att följa den! Har mailat mitt bidrag till skissutmaningen förresten. Kram! PS Du har förlängt mitt liv också "från Ungern..." *gapskrattar*

Pimmi sa...

Underbara barn, för att inte tala om deras far :) Helt rnkrlt underbart!! Kram