18 september 2009

Trotsåldrar av olika slag..

1,4 år
Snart 10
Snart 12
Kan det va så att alla dessa åldrar kan vara någon typ av trotsåldrar?

1,4 åringen kan ALLT själv. Klättra på bord och äta jordnötter från skålen, klättra på ett annat lägre bord och slå på lampan som hänger ner från taket. Stå på huvudet i soffan för att sedan slå en volt ner på golvet, springa!!! i soffan och sedan kasta sig mot det hårda armstödet.
Dessutom ska han äta själv med två gafflar och en sked, samtidigt som han håller i en mugg.
Tv:n är en rolig leksak liksom Nintendo spelet som man kan stänga av när storebror är mitt i ett spel och inte har hunnit spara.
Detta är bara en bråkdel av alla aktiviteter han har hunnit med idag.
Och vad gör han när man säger till på skarpen...? Han springer och gömmer sig bakom gardinen och gapskrattar!
Jag glömde säga att han dessutom är lite hängig idag, så får ni en liten inblick i hur vardagen kan se ut hos oss.

10 åringen satsar allt på ett kort och säger emot det mesta man ber han göra. Det kan du göra själv är ett svar som inte kommer allt för sällan.

12 åringen har börjat komma in i puberteten med allt vad det innebär. Allt verkar va tungt och jobbigt. "Ja ork it" är den vanligaste kommentaren för tillfället.

Men som tur var så är ju alla dessa barn helt underbara mellan trotsperioderna. De äldre tar hand om lillebror på ett exemplariskt sätt och det är så roligt att se dom leka tillsammans.
Jag tackar varje dag för att dessa underbara barn finns i sonens liv.

Dagens inlägg avslutar jag med ett citat av den äldre brodern. Vi lyssnade på Sonja Aldéns sång "Du får inte" i bilen dag..

Början av texten går så här:
Du får inte knacka på min dörr om du inte är beredd och komma in
du får inte göra om mitt namn och börja kalla mig för din.
Du får inte vandra på min väg utan att visa mig ditt mål o
ch inte stjäla av min godhet för att fylla upp ditt hål.
Och du får inte riva mina murar som jag omsorgsfullt har byggt
om du inte skyddar mina drömmar så att jag kan somna tryggt.
Och du får inte ha mig som en dröm när jag vill va' din verklighet
du får inte säga att du hoppas om du inte tror du vet.

Citat: "Pappa, det var mycket han inte fick göra"

Godnatt

1 kommentar:

Catta sa...

Jag är glad att du har bloggen kvar, trots lite missöden. Jag älskar att sitta och läsa alla små anekdoter som kommer ur en mammas vardag =)
Kram Catta