17 mars 2009

Dagens middagstips..

Jag ser att många har börjat haka på trenden att lägga ut sina veckomatsedlar på sina bloggar men så långt kommer jag nog aldrig att gå. Korv, Fiskpinnar, pannkaka, pytt i panna är inte så mycket att stoltsera med så jag slutar ut det.
Men däremot tänkte jag lägga ut ett recept på en supergod och enkel lasange som jag lagade här om dagen. Receptet hittade jag i Buffé tidningen som förövrigt ofta innehåller fina recept på både mat och diverse bakverk.
Tacokryddad kycklinglasange
För 4 personer
500g kycklingkött (lår- eller bröstfilé)
2 gula lökar
1 broccoli (250g)
1 röd parika (200g)
2 påsar taco kryddmix (à 40g)
1½dl vatten
2dl lättcrème fraiche
200g färskost (av philadelphiatyp)
2dl mjölk
ca 9 lasangeplattor
1dl riven gratängost
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Skala och finhacka löken. Skär broccolin i mindre bitar. Dela, kärna ur och skär paprikan i mindre bitar.
3. Skär kycklingen i lillfingerstora strimlor. Stek kyckling och grönsaker i 1 msk olja i 5 minuter. Tillsätt taco kryddmix och vatten.
4. Rör i crème fraiche, färskost och mjölk. Koka upp kycklingragun.
5. Täck botten på en smord ungssäker form, ca 20x30 cm, med ett tunt lager kyclingragu. Lägg på ett lager lasangeplattor. Varva 2 lager med ragu och plattor. Avsluta med ett lager ragu. Strö över osten.
6. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter. Servera med en grönsallad med vinägrett.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den lasagnen har jag också gjort! Den blev verkligen supergod!
Jag älskar Buffétidningen!