12 september 2008

Älskade mormor

En krutgumma det är vad hon är, min mormor! 80 år fyllda och fortfarande krattar hon gräs, sätter blommor, plockar bär, städar åt både sig själv och andra och mycket mycket mer.
Ibland ringer hon och säger att hon inte förstår varför hon är så trött på kvällen för hon har ju "bara" plockat blåbär, vinbär och bakat bullar den dagen.
Hon har i veckan både stickat sockar och vantar till L + att hon har gjort vinbärssaft till oss, min brors familj och min mamma & pappa så vi klarar oss hela vintern.
Jag kan tycka det är tragiskt när jag inser att vår generation inte kommer att vara i närheten av att vara så pigga när vi är 80 år. Vi har heller aldrig fått kämpa på riktigt för att få mat på bordet.. Ibland önskar jag att jag kunde resa tillbaka i tiden och få uppleva tidigt 1900-tal. Kanske skulle man lära sig att uppskatta det man har på ett annat sätt då.

Inga kommentarer: